Accueil > Actualités > Txema Bofill. El company ha mort

jeudi 10 décembre 2015, par cnt66

dilluns, 7 de desembre de 2015

IN MEMORIAM JOSEP MARIA CONDOM BOFILL

El company, de la Bisbal d’Empordà, ha mort aquesta tarda d’accident de carretera a la Pera

TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 07/12/2015
La Pera/la Bisbal (Baix Empordà).-

Aquest dilluns a la tarda en la carretera de Flaçà a la Bisbal d’Empordà, a tocar l’entreforc de la carretera de Rupià a Verges, sempre al Baix Empordà, el company bisbalenc Josep Maria Condom Bofill, dit Sabata i Txema, ha mort als 62 anys en un accident de trànsit.

La seva actuació llibertària s’inicià a la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat de Barcelona l’octubre de 1972, durant la campanya per fer baixar el preu del dinar al restaurant universitari que hi havia aleshores a la zona de Pedralbes –on inventà el crit de “menjar sense pagar”—, integrant-se en el col•lectiu d’aquella facultat de la coordinadora d’Estudiants Llibertaris de Catalunya i Balears. Actualment assistia a actes de l’Ateneu Llibertari de la Bisbal d’Empordà, afiliat als Sindicat Intercomarcal d’Oficis Diversos de la CGT Girona i membre de l’Ateneu Enciclopèdic Popular de Barcelona.

La primavera de 1973 va ser detingut a Girona tot fent pintades denunciant l’assassinat el 3 d’abril d’aquell any per agents de la Guàrdia Civil de l’obrer Manuel Fernández Marqués a la central tèrmica de Sant Adrià del Besós (Barcelonès Nord), contra el qual la CNT de Catalunya intentà sense èxit una vaga general. Passà unes setmanes empresonat al centre de detenció preventiu del Pont Major de Girona i davant la coincidència d’una condemna del TOP amb el servei militar obligatori, en Txema un cop en llibertar provisional guillà a París (Illa de França).

Durant la tardor d’aquell any i hivern de 1974 hi havia la campanya internacional de solidaritat amb el empresonats a Barcelona del MIL-GAC, destacant a París el company Condom Bofill en aquesta. Durant la primavera d’aquell any, arran de l’assassinat franquista a la Model de Barcelona del militant comunista llibertari Salvador Puig Antich aquest company de la Bisbal d’Empordà va col•laborar en activitats dels GARI i posteriorment a la seva dissolució també en grups autònoms de París i Tolosa de Llenguadoc (Occitània). Arrel d’una expropiació passà alguns mesos empresonat i va fer una vaga de fam per aconseguir sortir de la presó de Sant Michel a Tolosa.

Després d’una vida força moguda i nòmada per Canàries i Amèrica Llatina finalment es movia entre la Bisbal d’Empordà i Barcelona. Durant les presentacions dels llibres de memòries de Jaan-Marc Ruillant a Catalunya el company Txema l’acompanyava. També col•laborava amb el butlletí de l’Ateneu Enciclopèdic Popular i en el mensual ‘Catalunya’.

Durant l’estrena per Grup Mediapro del film contestat sobre el MIL i Puig Antich, Condom Bofill participà en diversos actes i redactant escrits d’opinió crítica amb aquesta pel•lícula on el grups autònoms de combat durant el franquisme tardà a Catalunya queden en mal paper.

Entrevista a Txema Bofill, en memòria de la seva recent mort. Que la terra li sigui lleu

Entrevista a Txema Bofill, investigador, llibertari, activista social i avui l’entrevistador entrevistat (Entrevista a El Pèsol Negre nº 50)

Hem de lamentar la pèrdua de l’amic i company Txema Bofill (1953, La Bisbal d´Empordà), mort en fatídic accident de cotxe aquest 7 de desembre. El Txema, activista social incansable, llibertari, investigador de l’anarquisme i col•laborador de la revista Catalunya, dins la qual realitzava la majoria de les entrevistes a les pàgines centrals. Transmetem el condol a amics i familiars per la seva pèrdua.

Us deixem amb entrevista feta el 2010 a la revista El Pèsol Negre, que fa de fil conductor amb la seva enriquidora biografia personal i que ens va deixar pòsit a les pàgines de la Revista Catalunya.

Que la terra li sigui lleu.

Col•lectiu Revista Catalunya

Ha mort l’amic i company Txema Bofill

Ahir 7 de desembre a darrera hora vam saber que l’estimat amic i company Txema Bofill va morir en un accident. El Txema va ser un bon company que va militar al llarg de la seva vida en causes i llocs del món molt diversos, tot seguint els ritmes de la vida i de l’amor. Divertit, apassionat, despistat, savi i heterodox. Feia uns anys que feia les entrevistes pel Catalunya.

Els que vam tenir la sort de ser amics o companys seus vam aprendre i gaudir molt d’ell i amb ell. Que la terra et sigui lleu amic.

Reproduïm aquí una entrevista que vam fer-li fa cinc anys per la revista el pèsol negre número 50 :